Aanleiding: aandacht voor ondernemers in Amsterdam Nieuw West vanuit het Stadsdeel Nieuw West.
Opdracht: Portretteer ondernemers
Concept: Ondernemer in zijn omgeving fotograferen in een handeling
Uitvoering: Krant met korte bijschriften.
Aanleiding: aandacht voor ondernemers in Amsterdam Nieuw West vanuit het Stadsdeel Nieuw West.
Opdracht: Portretteer ondernemers
Concept: Ondernemer in zijn omgeving fotograferen in een handeling
Uitvoering: Krant met korte bijschriften.
Aanleiding: Het Calvijn College laat leerlingen een tijd optrekken met coaches uit het bedrijfsleven. Deze gaan met jongeren o.a. naar mogelijke stagebedrijven.
Opdracht: We willen zowel de kinderen als de coaches een aandenken mee geven van deze periode. Maak dubbelportretten die we hen beiden mee kunnen geven.
Concept: Het Calvijn College heeft een karakteristiek gebouw met veel kleuren. Deze plekken heb ik gebruikt om de leerlingen en coaches te fotograferen.
Uitvoering: Een ingelijste foto voor zowel leerling als coach. (zie onder)
Aanleiding: Het Calvijn College krijgt een nieuw gebouw op een nieuwe plek: We willen op de nieuw (bouw)plek communiceren wie er aan werken (professionals) en voor wie (leerlingen).
Opdracht: een serie dubbelportretten van professionals van dit project (architect, uitvoerder, directeur school e.d.) met de leerlingen die straks het gebouw gaan gebruiken.
Calvijn College en Dienst Maatschappelijke Ontwikkeling Gem. A’dam.
Concept: Verbinding d.m.v. vormen uit architectuur van oude school, nieuwe locatie en de tussenliggende route. Eventueel versterken door gebruik van bouwmaterialen.
Uitvoering: Samen met studenten (minor communicatie) HvA, kon ik deze serie, die toch wat meer voorbereiding vroeg, uitvoeren.
De dertiendelige serie is geprint op doeken van 2 bij 3 meter. Verder worden de beelden gebruik in andere uitingen van de school. (brochure / posters)
Aanleiding: Magazine over basisscholen van de koepel GPOWN
Opdracht: Maak portretten van docenten, leerlingen en een ouder voor ons magazine. Graag vrolijk en kleurrijk met ruime vlakverdeling zodat er nog (tekst)kaders kunnen worden in de foto kunnen worden gezet.
Concept: Personen ontspannen en eventueel in een handeling fotograferen op heldere locaties, waarbij kleur een voorname rol speelt.
Aanleiding: Afstudeerproject aan de Koninklijke Academie voor Beeldende Kunst. (Den Haag)
Opdracht: Stel jezelf een opdracht. Maak werk. Stel dit ten toon aan het eind van het cursus jaar. (tijd: 5 maanden / 2002)
Tien jaar later (2012) heb ik het gezin en de inmiddels volwassen broers wederom benaderd met het verzoek een vervolg te maken.
Concept: Documentaire fotografie. Onderwerp: een gezin met twee jongste zonen met het syndroom van Down. Intro van de brief waarmee ik hen benaderde: ‘ U benader ik, door de warmte die uw gezin naar mij uitstraalde, maar ook het gegeven dat u op latere leeftijd nog twee kinderen heeft gekregen met het Syndroom van Down. Verder omdat u hen opvoedt met een Bijbelse visie en u zo ook in het leven staat.
Uitvoering: Een publicatie in de vorm van een boekje. Daarin een serie van 35 foto’s en een tweedelig interview met de moeder van het gezin aan het begin en slot. Citaten uit dit gesprek werden soms naast de foto’s geplaatst.
Tentoonstelling voor eindejaars studenten.
Door NRCHandelsblad werd ik n.a.v. de eindejaarstentoonstelling benaderd voor een publicatie in het M-Magazine
Tien jaar later: Publicatie in het Reformatorisch Dagblad
Aanleiding: Interesse in de manier waarop verschillende generaties (3) met elkaar wonen. Hoe is dat? Waarom wonen sommige mensen op deze manier? Hoe doe je dat praktisch? Is het harmonisch of geeft en spanning, of beide?
Opdracht: (Zelf gesteld) Zes families in de vorm van documentaire fotografie in beeld brengen, inclusief interviews. Mede mogelijk gemaakt door het Fonds BKVB. Basisstipendium
Uitvoering: Publicatie in de vorm van een boekje met 36 foto’s en interview /2005. (Niet uitgegeven)
Aanleiding: Het Nederlands Dagblad wilde een nieuwe fotoserie waar een halve pagina (destijds nog groot formaat) beschikbaar was.
Opdracht: Bedenk een serie die interessant is voor lezers.
Concept: Veel ND lezers lezen de krant ook om de familieberichten. Deze berichten worden voor het grootste deel typografisch weer gegeven. Wij wilden de wereld achter deze berichten laten zien.
Uitvoering: We nodigden onszelf uit bij een zussendag. Vervolgens hopten we via een van de zussen naar de schoonfamilie. Door deze manier van schakelen, kwamen we in 26 familiesituaties terecht verspreidt door heel Nederland. I.s.m. Gerritjan Huining en Eljee
Twee wekelijkse publicatie in het Nederlands Dagblad. Website.
Aanleiding: De Wittenberg wil duidelijk communiceren dat je er kunt wonen én leren.
Opdracht: Maak vier foto’s van vier ‘scenes’ die een sfeer oproepen die goed bij de Wittenberg past en iets laat zien van de mogelijkheden. Daarnaast willen we twaalf portretten van de studenten die in scenes te zien zijn.
Concept: Vier ‘scenes’ op plekken die iets zeggen over de (buiten) locatie, het onderwijs (lessituatie), en de gemeenschap (samen eten / de huiskamer) Deze vier scenes worden interactief gemaakt op de website door de personen in de foto’s ‘clickable’ te maken. Door op de personen te ‘clicken’ kom je nog een laag dieper in de website waar deze personen hun ervaringen delen.
Opdracht: Fotografeer voor iedere uitgave van de Stadsdeelkrant een bewonersinitiatief, dat vanuit het stadsdeel Nieuw West wordt ondersteund. De tekst wordt geschreven door iemand van de afdeling communicatie. Doe dit liefst in de stijl van ‘Buurtbanden’.
Concept: Foto’s met een documentair karakter waar vaak meerdere dingen tegelijk te zien zijn.
Aanleiding: Public Cinema helpt organisaties de kracht van beeld te benutten. Dat wil Public Cinema zelf ook doen, door hun werk in beeld te laten zien.
Opdracht: we willen d.m.v. scenes laten zien wat we doen en tegelijk de relevantie van beeld in de praktijk laten zien. Denk mee en voer dit uit.
Concept: Foto’s waar veel op te zien is en tegelijk ruimte is om tekstkaders te plaatsen. Fotografie op locaties die boeiend zijn, of het beeld versterken door hun eenvoud.
Uitvoering: Brochure in een formaat dat ongeveer zo groot is als een IPad. Grafisch ontwerp: Inge Ontwerpt.